10 månader

Idag är det exakt 10 månader sedan jag gjorde en enormt stor förändring för mig själv och mitt liv. Jag gjorde en magsäcksoperation.Men ingen gastric bypass som de flesta gör,utan jag gjorde en Duodenal Switch.
 
Från Wikipedia:
Duodenal switch-metoden går ut på att både minska magsäcken och koppla bort en stor del av tunntarmen, så att ungefär en meter blir kvar.  Bara ett fåtal sjukhus utför operationen. Duodenal switch används på patienter med extrem fetma (över BMI 50). Svensk kirurgisk förening tror inte att gastric bypass är tillräckligt effektiv för dessa patienter och dessutom att viktresultatet på lång sikt kan vara bättre med DS.
 
Jag har alltså en borttagen magsäck och en bortkopplad tarm. Detta innebär att jag kan äta mer än andra opererade,jag äter ungefär som en normal människa,men jag tar bara upp kanske en sjättedel av maten eftersom jag inte har någon större del tarmen att ta upp näring i. Mer effektiv för mig som var så pass stor,och bättre på ett långsiktigt perspektiv.
Operationen i sig är ganska stor eftersom det är en öppen operation och jag har ett är som börjar strax under mellan tuttarna och går ner till min navel.
 
Jag ser inte detta som ett fusk utan som ett hjälpmedel. Precis som hjärtsjuka får ett nytt hjärta. Så får jag hjälp att få bort min sjukliga övervikt. För ni ska inte tro att detta var mitt första val utan jag har kämpat med min vikt i många år och detta var min sista väg att gå annars skulle vikten ha blivit min undergång.
Jag mådde inte bra som jag hade det. Mina 177 kg gjorde att det var svårt att röra sig normalt och allt var en kraftanstängning. Man var rädd för att sätta sig någonstans och att stolar m.m skulle gå sönder..Bilbälten var för trånga och man skäms för sig själv. Man måste själv vara eller varit kraftigt överviktig för att förstå den dagliga kamp det innebär att vara stor. Och sättet som många behandlar och ser en på är fruktansvärt.
 
Men nu ska vi inte sjunka ner i det tycker jag. Utan mot min resa till den jag nu är och snart kommer att bli.
Jag måste varje dag äta med 2-3 timmars mellanrum annars blir jag totalt väck och beter som om jag vore full.
Nu lever jag utan att ens tänka på hur jag behöver äta eller så. Det går liksom oftast på automatik för min del. 
Jag lever som de flesta. Försöker äta grönsaker varje dag och tänka lite på vad jag stoppar i mig. Men jag äter även godis,fikar och sådana saker ibland..Men man kan inte göra så varje dag.
 
Jag är nu mycket lyckligare än jag varit på länge. Att orka vara med utan att halvt dö är underbart.
Jag har inte gått ner allt jag önskar,men en stor del av det. Väger just nu 113 kg och är på god väg till mer. Alltså 64 kg på lite mer än 10 månader(gick på sopppdiet veckorna innan operation).
Jag har inte behövt välja bort något,men nu lever jag så mycket mer..
 
Fråga det ni vill veta,kommer ej på allt jag ska skriva om..
 
177kg
 
 
 
113 kg
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emmha

Grattis till oss idag! :)

2012-12-06 @ 21:15:57
URL: http://emmhhhaaa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback